Monday, October 28, 2013

Το τέλος των εφημερίδων και το μέλλον της ενημέρωσης


Λένε ότι η νέα τεχνολογία και οι αλλαγές που επιφέρει στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης θα εξαλείψουν μια σταθερά των τελευταίων ετών: την εφημερίδα. Κάνοντας μια ανασκόπηση στη δημοσιογραφία των τελών του εικοστού αιώνα, θα διαπιστώσουμε ότι τα κριτήρια των αναγνωστών για τις ειδήσεις αυξήθηκαν, κάτι που οι άνθρωποι των μίντια δεν αντιλήφθηκαν.


Όλοι μιλούν για κρίση του Τύπου. Μάλλον, βιάζονται. Ο «θάνατος» των εφημερίδων είχε προβλεφθεί όταν εμφανίστηκε το ραδιόφωνο και εν συνεχεία η τηλεόραση. Τώρα, με το Internet, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Η εξάπλωσή του θα τις επηρεάσει δραστικά, αλλά δεν θα σημάνει και το τέλος τους. Παρά την ύπαρξη τόσων μέσων πρόσβασης στην ενημέρωση, πολλά από τα οποία φέρνουν σύγχυση στο κοινό, οι αναγνώστες θα εξακολουθήσουν να τις κρατούν στα χέρια τους, όπως τα περιοδικά και τα βιβλία.

Είναι βέβαιο ότι όλες οι εφημερίδες -ημερήσιες και εβδομαδιαίες-, εκτός ίσως από εκείνες των πολύ μικρών πόλεων, θα συμπληρώνουν το έντυπο προϊόν τους με on-line παροχή ειδήσεων και πληροφοριών. Δηλαδή, συγκεκριμένες πληροφορίες που ο κόσμος δεν θα θέλει να περιμένει είκοσι τέσσερις ώρες για να μάθει.

Το περιεχόμενο των εφημερίδων θα συνεχίσει να καλύπτει ένα όλο και μεγαλύτερο φάσμα ειδήσεων, τα μακροσκελή θέματα θα παραχωρήσουν τη θέση τους στα πιο σύντομα και οι δημοσιογράφοι θα συνειδητοποιούν ότι η δουλειά τους είναι να γράφουν για τους αναγνώστες κι όχι για να ικανοποιούν τον εγωισμό τους.

Εκτιμώ ότι θα συνεχίσουμε να παίρνουμε την εφημερίδα στην πόρτα μας ή από το περίπτερο της γειτονιάς μας, ωστόσο δεν θα πάψουμε να πληρώνουμε και τη συνδρομή σε μια εφημερίδα, για να τη διαβάζουμε μέσα από το Internet. Αυτό, όμως, δεν σημαίνει ότι η ανάγνωσή της κατ' αυτό τον τρόπο θα υποκαταστήσει τη μέθοδο που όλοι γνωρίζουμε.

Οι άνθρωποι των Μ.Μ.Ε. θα πρέπει να μελετήσουν με μεγαλύτερο ενδιαφέρον το κατά πόσον η άμεση και στιγμιαία μετάδοση της πληροφορίας αφήνει περιθώρια για εκτίμηση και αξιολόγηση, αλλά και οι αποδέκτες της οφείλουν να εξετάζουν αν η είδηση είναι ενδιαφέρουσα, εξαιρετική ή αν είναι καλύτερα να ενημερωθούν περαιτέρω, προτού βγάλουν κάποιο συμπέρασμα.

No comments:

Post a Comment